۳ سوال از علیرضا مختارپور در آغاز سومین سال ریاست ایشان بر سازمان اسناد و کتابخانه ملی۳ سوال از علیرضا مختارپور در


ریاست محترم کتابخانه ملی ایران و مشاور رئیس جمهوری

جناب آقای علیرضا مختارپور قهرودی

سلام علیکم 

بنابر بند اول، دوم و سوم از ماده سوم قانون اساسنامه کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، مصوب مجلس شورای اسلامی یکی از مهترین اهداف این کتابخانه گردآوری آثار مکتوب (چاپی و خطی) است. 

به فرض اگر خرید نسخ خطی توسط کتابخانه ملی را اولین شیوه گردآوری ندانیم، قطعا یکی از مهم‌ترین شیوه‌های گردآوری این قبیل منابع در کتابخانه ملی است. خاصه آنکه نفس خرید نسخ خطی توسط بالاترین و یکی از مهمترین سازمان‌های متولی در این امر اعلانی عمومی و موجب ایجاد جریانی برای جلوگیری از خروج این گنجینه‌های ارزشمند از کشور است.

این در حالی است که در حال حاضر نسخه‌های خطی و منابع چاپی کهن مهم و ارزشمند فراوانی توسط عده‌ای دلال و سودجو دست‌به‌دست شده و از کشور خارج و سر از کتابخانه‌ها و کلکسیون‌های کشورهای عربی، اروپایی و آمریکایی در می‌آورد. 

امروز ۲۲ آذر سال ۱۴۰۲ دقیقا دو سال از زمان انتصاب حضرتعالی به ریاست کتابخانه ملی و مشاور ریاست جمهور می‌گذرد. 

بنابر گفتگویی که مدیر کل نسخه‌های خطی و نادر کتابخانه تحت مدیریت شما در تاریخ خرداد امسال انجام داد این کتابخانه تا به آن زمان تنها ۲ نسخه خطی خریداری نموده بود!  

مستدعی است بفرمائید که: 

۱- تا به امروز و طی دوسالی که از انتصاب حضرتعالی بر این سمت می‌گذرد، این کتابخانه چند نسخه خطی خریداری نموده است؟

۲-کتابخانه ملی تحت ریاست شما چه تدابیر عملی -تأکید می‌کنم عملی و نه طرح و برنامه، پیشنهاد و جلسه- برای جلوگیری از خروج این سرمایه‌های ارزشمند از کشور انجام داده است؟

۳-اعضای کمیته خرید نسخ خطی و اسناد این کتابخانه که طبیعتا باید از بهترین و زبده‌ترین متخصصان این فن باشند چه‌کسانی و با چه رزومه‌ای هستند؟

مجید جلیسه

پی‌نوشت:

مطابق گزارش رئیس گروه فراهم‌آوری خطی اداره کل کتاب‌های خطی (دولت دوازدهم) فقط در سال ۱۳۹۹ تعداد ۲۲۶ نسخه خطی خریداری گردیده است.

لینک قانون اساسنامه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران

لینک گفتگوی مدیر کل نسخه‌های خطی و نادر کتابخانه ملی با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) 

رونوشت: 

رئیس جمهور

معاون رئیس جمهور

نمایندگان کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی

اعضای هیئت امنای سازمان اسناد و کتابخانه ملی 

دیدگاه‌ها غیرفعال است!