کتاب‌خوان‌های لاکچری در دوره طلایی فرهنگ


خیلی از ماها مجبور شده‌ایم اول اهل حساب باشیم و بعد اهل کتاب 

ما واقعا در لاکچری‌ترین دوران یا همان دوران طلایی که وزیر ارشاد دولت رئیسی گفت، زندگی می‌کنیم. 

احتمالا منظورشان این بوده که باید زندگی لاکچری داشته باشیم و و طلا ضرب کنیم تا بتوانیم پا به کتابفروشی گذاشته و از پس خرید دو عنوان کتاب بربیائیم!

نگاهی به آمار ده سال گذشته هرچند وحشت‌افزاست ( البته نه برای رئیس جمهور و وزیر ارشادش که همه چیز را گل و بلبل می‌دانند بلکه برای ما که دخل و خرج‌مان باهم چفت نمی‌شود) اما به نوعی تکلیف را برای خودمان روشن می‌کند. 

اینکه دیگر نمی‌شود مثل سابق کتاب خرید!

پس باید خودمان برای خودمان فکری بکنیم!

(اینکه چه فکری بکنیم را باید در پستی جداگانه با همفکری شما بنویسم)

نمودار افزایش متوسط قیمت کتاب طی ده سال

نکته اول: 

قیمت کتاب طی ده سال گذشته ۷۶۵درصد رشد داشته است.

یعنی از ۷۴۰۰ تومان در سال ۱۳۹۲ به ۸۳۵۰۰ تومان در سال ۱۴۰۱ رسیده است.

نکته دوم:‌

افزایش قیمت کتاب مانند همه اقلام دیگر در همه دولت‌ها امری علی‌حده بوده است اما این افزایش با شیبی نسبتا پذیرفته شده حداقل از جهت روانی و ذهنی همراه بوده است.

مثلا قیمت کتاب در دو سال ابتدایی دولت روحانی (۱۳۹۲- ۱۳۹۳) تنها ۲۴ درصد رشد داشته و ما در این دوره طی سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ سال ، شاهد افزایش سالانه ۲۴، ۲۳، ۱۰، ۱۷، ۳۰،  ۴۰ و ۳۰ درصد بوده‌ایم.  به این معنا که در دوره روحانی به‌طور متوسط سالانه  ۲۴ درصد افزایش قیمت کتاب را شاهد بودیم.

نکته سوم: 

افزایش قیمت کتاب در دولت رئیسی با رشدی دو برابری نسبت به دولت قبلی همه اهالی کتاب را حیرت زده کرده است. 

در دوسال اول این دولت  (۱۴۰۰ و ۱۴۰۱) قیمت کتاب ۵۴ درصد رشد را تجربه کرده است. 

نکته چهارم: 

در شش ماهه اول سال جاری (۱۴۰۲) در مقایسه با مدت مشابه آن در سال (۱۴۰۱) قیمت میانگین کتاب بیش از ۶۵ درصد افزایش داشته است. یعنی متوسط قیمت کتاب که در نیمه اول  سال گذشته ۷۱۸۰۰ تومان بود که  در شش ماه اول امسال به ۱۱۸۰۰۰ تومان افزایش پیدا کرده است. 

پی‌نوشت: همگی این آمارها بر اساس داده‌های ثبت شده در پایگاه خانه کتاب است. که با توجه به عدم سازوکار نظارتی مناسبت بر روند ثبت دقیق تیراژ و قیمت پشت جلد کتاب‌ها این آمار آنگونه که باید از دقت بالایی برخوردار نیست.

دیدگاه‌ها غیرفعال است!